Cant Valencià d'Estil. Homenatge a Carmen de Castellar

Música
18:00
13 maig
2017
20:30
13 maig
2017

El Dia de Cant Valencià d'Estil és una celebració de caràcter annual destinada a promocionar esta música característica dels valencians i a retre homenatge als grans cantadors i versadors del cant d'estil.

Com cada any, es fa un homenatge a una figura del cant d’estil en el qual es recorda la trajectòria de l’homenatjat. Enguany serà Carmen de Castellar la que reba l'homenatge. Este projecte es va iniciar fa sis anys amb l’homenatge a Nel·let Marzal Xiquet de Mislata, i va continuar el 2011 amb el record al seu germà Pepico Marzal. Els anys 2012 i 2013 es van dedicar, respectivament, a Victòria Sousa Victorieta i a María Fenollera Gómez Marineta. El 2014 es va retre homenatge a Anatoli Tormos Morenet de Benimodo, l'any 2015 l'acte es va dedicar a PIlar Garcia Comeche Pilareta, i l'any 2016 es va realitzar un homenatge a Enrique Pastor "Pastoret"Acte organitzat en col·laboració amb l’Associació d’Estudis del Cant Valencià (AECV). 

Carmen Sales Rubio, Carmen de Castellar, cantadora de Cant valencià d´Estil, Albaes i Copla, va nàixer el 1943 en Castellar. Des de ben menuda va sentir interès pel cant, la copla i les cançons popular, i va formar part del cor del col·legi. 

També li van proposar entrar al conservatori de música, però la seua situació familiar, produïda per la mort de son pare, li va impedir cursar estudis professionals de música.

Als setze anys va actuar davant del senyor Lladró, un representant musical, el qual, en oir-la va dir molt convençut «aquesta xiqueta té molt a dir», i la va contractar per a fer diverses actuacions a la Plaça de Bous de Castelló, on va tindre un gran èxit.

Després de casar-se, l’any 1961, es va produir un parèntesi en la seua carrera musical. Més tard, davant la insistència d’amics i de familiars, però també pel seu interès per les cançons valencianes, es va dedicar al difícil art del cant valencià.

Va ser a la «Cantà del Puig» del 1971, quan va conéixer Manolo Marzal, el Xiquet de Mislata, el qual va quedar sorprès en oir-la cantar. Seguidament la va convocar perquè assistira  a les classes d’Educació i Descans, on Manolo i Pepe impartien classes de cant valencià. En aquestes classes Carmen va conéixer l’art del Xiquet de Paterna.

Al poc de temps va cantar a Xirivella, juntament amb Manolo, Pepe i Marina. Carmen, amb el temps, per la seua tessitura i la seua potència de veu, va formar parella amb Pepe de Paterna i fou membre, durant molts anys, de la «Colla dels Xiquets de Mislata». En aquesta època també fou membre del Grup de Danses d’Educació i Descans, on va començar la seua trajectòria dilatada dins del cant valencià. L’any 1972 va participar en la festa de la Hispanitat a Saragossa, on el vicepresident del Govern Espanyol, Carrero Blanco, la va saludar especialment.

Posteriorment va fer moltes cantades i nits d’albades per tota la geografia valenciana. La dècada del anys huitanta va ser el període de major activitat per a Carmen de Castellar. Va participar en antologies del cant valencià en el Teatre Principal de València, en la Trobada de Música Mediterrània en el Palau de la Música, en les Cantades del Corpus Christi de la Junta Central Fallera, en les nits d’albades per la fallera major de València, en les festivitats de Sant Vicent Ferrer, en les presentacions de les reines de la Casa de València a Barcelona, en el Palau de Congressos de l’Exposició de Barcelona, com també a diverses actuacions per França, Itàlia, Anglaterra...

Tot i que va cantar copla, Carmen sempre va introduir el cant valencià d’estil o les albades en el seu repertori, tal com va fer Concha Tamarit, jotera amb un gran prestigi a Espanya.

La veu de Carmen gaudeix d’una gola privilegiada i d’una veu ben impostada, fresca, potent i molt ben educada, gràcies a les instruccions d’Amparo Rosado, la professora que va participar en la seua educació musical.

 

Participants a l'acte:

Cantadores i cantadors d’estil

Victoria Sousa Genovés, Victorieta de València

Dolors Benlloch Simó, la Rogeta de Mislata

Mª José Mengod Pascual, Pepita de Russafa

Carmen Alagarda Micó, Carmen de Pinedo

Emilio Luis Porta, Milio del Puig

Raúl Luís Chicherón del Puig

Javier Benedito Casanoves, Javi de Bétera

 

Versadors

Vicent Ribelles Salvador, Vicent de Rosa del Puig

Salvador López Mafé, Voro de Paterna

Jesús Ortega Frechina, Jesús de València

 

Ronda de corda

José Navarro (guitarró)

Paco Navarro (guitarra)

Juan Escrich Pinazo (guitarra)

Francisco Ribes González (guitarra)

Javier Ariño Ferrer (guitarra)

 

Colla de vent del Puig

Rubén Raimundo Hurtado (clarinet)

Albert Raimundo Hurtado (trompeta)

Raúl Luis Chicherón (trombó)

 

Dolçaina i tabal

Marcial Cervera Pierres (dolçaina)

Cristian Cervera (tabalet)

 

 
Lloc: SALA ALFONS EL MAGNÀNIM
Hora: 18:00
Entrada lliure sense entrada